Yinjooga ja mindfulness

Kehon ja mielen rentoutta ja hyvinvointia

Tässä ryhmässä teemme sekä syvästi rauhoittavaa yinjoogaa että mindfulness-harjoituksia. Yinjoogan rentouttavuus tekee mindfulness-harjoituksista helpompia ja mindfulnessin tuoma tietoisuuden lisääntyminen auttaa tasapainottamaan mieltä ja siten koko elämää myös niinä hetkinä, kun ei ole niin rentoa.

Ryhmä sopii niin vasta-alkajille kuin pidempään joogaa tai mindfulnessmeditaatiota harrastaneille. Erityisen hyvin ryhmä sopii niille jotka ovat kiinnostuneita mielen hyvinvoinnista ja jotka haluavat rauhoittavan hetken arkeensa. Odottaville äideille yinjooga ei välttämättä sovi – olethan yhteydessä jos olet raskaana, niin mietitään yhdessä sopiiko kurssi sinulle!

Mindfulnessmeditaatio parantaa tutkitusti hyvinvointia vähentämällä stressiä. Ajatusten väliin tulee enemmän tilaa, opit ymmärtämään paremmin miten mielesi toimii, päästämään irti ajatuksista ja suhtautumaan lempeästi niin itseesi kuin lähimmäisiisi. Tämä mielen hyvinvointi heijastuu kaikkiin elämän osa-alueisiin ja ihmissuhteisiin, elämästä tulee kevyempää ja vapaampaa.

Yinjooga on erittäin rauhallinen ja syvästi rentouttava joogamuoto, joka yhdistää hathajoogan filosofian ja kiinalaisen lääketieteen energiaopin. Jokaisella kerralla teemme rauhallisen ja lempeän yinjoogaharjoituksen Keitaan lämmössä. Yinjoogaharjoitukset keskittyvät avaamaan lantion alueen ja rintarangan kireyksiä – kuin huomaamatta liikkuvuutesi paranee ja hengitys kulkee taas keveämmin. Yinjoogassa asanoissa eli asennoissa viivytään yleensä muutaman minuutin ajan. Harjoituksessa käytetään tarpeen mukaan apuna ja tukena erilaisia apuvälineitä kuten isoa joogatyynyä eli bolsteria jolloin asennot on mahdollista tehdä hyvin rennosti.

Teemme myös mindfulnessharjoituksia joko yhdistettynä yinjoogaan tai erillisinä harjoituksina. Syksyn aikana opit yinjoogaa, kehon kuuntelua, istumameditaatiota, mindfulness-joogaa, kävelymeditaatiota ja ystävällisen asenteen meditaatiota.

Yinjooga ja mindfulness ovat täydellinen yhdistelmä. Mindfulnessharjoitukset voivat olla varsinkin aloittelijoille haastavia. Yinjoogan rauhoittamana on helpompi olla valppaasti ja lempeästi paikallaan jolloin pääset myös helpommin nauttimaan harjoituksen hyvistä puolista.

Tämä harjoitus sopii hyvin rentouttamaan kehoa, taltuttamaan stressiä ja ylipäätään rauhoittamaan mieltä tähän hetkeen. Se lisää eheyttävää, ravitsevaa, ja hiljentyvää energiaa kehossamme – vastapainona kiireisessä arjessa tarvitsemallemme yang-energialle.

Varaa paikkasi

 

Aika:
9.1.-22.5.2019, keskiviikkoisin klo 19-20.30, Katja ohjaa, Taso 1
13.1.-26.5.2019 sunnuntaisin klo 19.00-20.30, Katja ohjaa, Taso 2-3

Hinta: 270 €

Katja Ojala on Keitaan perustaja ja kokenut joogaopettaja ja mindfulnessohjaaja (Mindfulness Based Stress Reduction, CFM). Hän on ollut päätoiminen joogaopettaja vuodesta 2008, ja samana vuonna hän ohjasi ensimmäisen yinjoogakurssinsa. Yinjoogassa Katja painottaa rentouttavia asentoja, yksinkertaisuutta ja hiljaisuutta.

Katja aloitti meditoimisen 90-luvin puolivälissä zenmeditaatiolla. Asuessaan Intian Dharamsalassa hän opiskeli päivittäin tiibetinbuddhalaista filosofiaa ja harjoitusta mm. Dalai Laman ja Karmapan johdolla. Hän on tehnyt lukuisia meditaatioretriittejä niin Suomessa kuin ulkomailla, pyrkii aina aloittamaan päivänsä meditaatiolla.

Katja on kokenut mielen harjoittamisen tehon omassa elämässään hyvin selkeästi, jopa persoonallisuus on muuttunut selvästi avoimempaan ja tyytyväisempään suuntaan. Samalla kun mieli on rauhoittunut, muu elämä on itse asiassa muuttunut aktiivisemmaksi ja aikaansaavammaksi, kun tekemiseen on löytynyt lisää iloa, energiaa ja uskallusta.

Ryhmät täyttyvät nopeasti, sillä entiset oppilaat haluavat lähes aina jatkaa ryhmässä. Ilmoittaudu siis pian mukaan!

Lisäksi, jos joudut olemaan joskus pois oman ryhmäsi harjoituksesta, voit korvata poissaolosi 2 € lisämaksusta missä tahansa Keitaan ryhmässä syyskauden aikana.

Varaa paikkasi