Keidas Yoga Method

Yksilöllinen joogaharjoitus pienryhmässä

Keidas Yoga Method on tapa tehdä joogaharjoitus jossa yhdistyvät yksilöllinen, räätälöity henkilökohtainen harjoitus ja ryhmätunti. Keidas Yoga Method -ryhmät on suunnattu ihan tavallisille joogaharrastajille, ja sen valtti on se, että räätälöitynä harjoitus sopii mahdollisimman hyvin juuri sinulle. Kyse ei ole siis mistään uudesta joogatyylistä, vaan itse asiassa ikivanhasta tavasta harjoitella joogaa, kuitenkin moderniin maailmaan sovitettuna.

Keidas Yoga Method -ryhmässä opit tuntemaan kehosi paremmin, kun saat harjoitella omaan tahtiisi ja oman kehosi tarpeiden mukaan. Jos kaipaat energisointia, voit tehdä haastavan harjoituksen. Jos taas kehossasi on jokin ongelmakohta, voit tehdä harjoitusta joka auttaa siihen. Sinun ei tarvitse itse osata arvioida mitä sinun pitäisi tehdä, vaan kerrot vain ohjaajalle mikä on tavoitteesi ja ohjaaja suunnittelee sinulle sopivan harjoituksen.

Varaa paikkasi

 

Millaista harjoitusta sinä kaipaat? 

Keidas Yoga Method perustuu dynaamiseen hathajoogaan jossa on flowjoogan elementtejä – teemme siis mm. aurinkotervehdyksiä, liikumme asanoista toiseen virtaavissa sarjoissa mutta pysähdymme myös olemaan paikoillamme. Harjoitus on melko voimakas ja voimistava ja sopii hyvin niille jotka kaipaavat liikunnallista joogaharjoitusta. Mikään voimistelija tai entinen ammattitanssija ei kuitenkaan tarvitse olla!

Erikoislaatuiseksi Keidas Yoga Methodin tunnit tekee se, että niissä on mukana sekä omaan tahtiin tehtyjä harjoituksia, että ryhmässä yhdessä tehtäviä harjoituksia. Tuntiin sisältyy noin 15 minuutin jakso jolloin saat tehdä aivan oman, omien tarpeidesi ja toiveidesi mukaan räätälöidyn harjoituksen. Sen teema voi olla esimerkiksi rintakehän avaus, syvien lihasten vahvistaminen, jonkin tietyn itsellesi haastavan tai mielenkiintoisen asanan harjoittelu progression avulla tai vaikkapa lonkkien avaus. Mitä sinun kehosi eniten kaipaisi?

Keidas Yoga Method sopii hyvin niille, jotka haluavat syventyä ja kehittyä joogaharjoituksessaan. Erityisen hyvin se sopii niille, jotka ovat innostuneita tekemään jooga mutta joilla jokin kehon ongelmakohta vaikeuttaa harjoituksen tekemistä ryhmän mukana, esimerkiksi ranne,- olkapää,- tai polvivamma. SI-nivelen ongelmiin on saatavilla myös oma si-nivelen vakauttamisohjelma. 

Keidas Yoga Method on tarkoitettu niille joogaajille joilla on jo jonkun verran kokemusta mistä tahansa dynaamisesta joogaharjoituksesta (esimerkiksi flow, astanga, dynaaminen hathajooga, hotyoga, bikyasa jne, ei kuitenkaan esimerkiksi yinjooga joka on hyvin erilaista) ja osaat jo mm. yhdistää liikkeen ja hengityksen, muutamia tavallisimpia asanoita sekä tiedät miten kehosi toimii joogatunnilla ja onko jooga ylipäänsä sinun juttusi. Näitä kaikkia taitoja kuitenkin syvennetään ryhmän aikana, joten lähtötason ei tarvitse olla huima. 

 

Keidas Yoga Method ei sovi sinulle jos:

  • Vasta aloittelet joogaamista etkä vielä ole varma onko jooga oma juttu vai ei. Tämä ryhmä sopii niille, jotka jo tietävät tykkäävänsä joogasta.
  • Et ole valmis sitoutumaan. Harjoituksen räätälöiminen on mahdollista vain kun ohjaaja oppii tuntemaan sinut, ja opettaa oman liikesarjasi sinulle. Tällaista joogaa ei ole mahdollista tarjota yksittäisillä tunneilla. Edistystä tulee, kun harjoituksen toistaa riittävän usein.

Keidas Yoga Method-tunnilla saat sekä yksilöllisen harjoituksen, että ryhmän hyödyt. Tutun ryhmän seurassa tehty harjoitus tuo lisää energiaa. Opettaja oppii tuntemaan sinut ja kehosi, jolloin saat juuri sellaisia avustuksia ja neuvoja jotka sinulle sopivat. Osa harjoituksesta tehdään oman hengityksen tahtiin, jolloin voit keskittyä omaan harjoitukseesi, kehoosi ja hengitykseesi, saat tilaisuuden kääntyä sisäänpäin ja sitä kautta mielesi rauhoittuu.

 

Mitä siellä tehdään? 

Keidas Yoga Method-ryhmässä tehtävä joogatyyli on dynaamista hathajoogaa. Vaikka hathajooga monen mielikuvissa on leppoisaa raajojen ojentelua ja rentoutuksia, dynaamisessa hathajoogassa emme tee välirentoutuksia vaan liikumme suoraan asanoista toiseen. Osa asanoista on raskaita, osa kevyitä, ja harjoituksessa kyllä tulee hiki, mutta mitenkään ylettömän rankka se ei ole. 

Kauden alussa teemme muutamia harjoituksia kaikki yhdessä, ilman räätälöityä osuutta, jotta opimme tuntemaan toisemme ja pystymme keskittymään muutamaan yhteiseen, kaikille tärkeään teemaan kuten koko kehon käyttö ja lihaskalvolinjojen aktivaatio, hengitystekniikka (käytämme astangasta tuttua ujjyai-hengitystä) ja kehoa tukevat bandhat ja vayut. 

Tunnit alkavat aina hiljaisella istumisella, joista etenemme aurinkotervehdyksiin. Niiden jälkeen vuorossa ovat esimerkiksi seisoma-asanat joita teemme yhteiseen tahtiin. Harjoitus huipentuu jokaisen henkilökohtaiseen harjoitukseen, jonka jälkeen teemme usein joitain rauhallisia venyttäviä asanoita ja niiden jälkeen loppuliikkeet eli esimerkiksi hartiaseisonta. Ja loppuun tietenkin rentoutus 🙂

Voit itse päättä, mikä on oman harjoituksesi teema, ja keskustelun pohjalta ohjaaja antaa sinulle toivomasi teeman mukaisen henkilökohtaisen harjoituksen. Saatat esimerkiksi toivoa rintakehän tai lonkkien avausta, taaksetaivutuksia, syvien lihasten vahvistamista… Aika moni harjoittelee pyrkien kohti tiettyä, itselle haastavaa asanaa, vaikkapa päällä- tai käsilläseisonta tai siltakaari voivat olla tällaisia asanoita. Teet saman (noin 15 minuuttia kestävän) henkilökohtaisen harjoituksen joka kerralla jolloin sinulla on todella mahdollisuus edistyä siinä, ja tarpeen tullen ohjaaja avustaa tai muokkaa harjoitusta.

Yksilöllisen teeman lisäksi kaikilla ryhmillä on aina myös yhteinen, koko kauden kestävä teema. Keväällä 2019 teemana on olkapäiden alueen avaus. Kun pystyt ojentamaan kätesi suoriksi olkapäistä, on lukuisien asanoiden teko paljon helpompaa, esimerkiksi alaspäin katsova koira, päällä- ja käsilläseisonta ja siltakaari. Lisäksi rintakehäänkin tulee lisää avoimuutta! 

 

Mihin tämä perustuu? 

Keidas Wellnessin omistaja Katja Ojala on kehittänyt Keidas Yoga Methodin Intiassa opiskelemansa joogatyylin perusteella. Hänen pääopettajansa Yogacharya Bharath Shetty on opettanut jo satoja  joogaopettajia Intian joogapääkaupungissa Mysoressa. Mysore on kuuluisa mm. astangajoogassa käytetystä mysore-tyylistä tehdä joogaharjoitus niin, että jokainen oppilas tekee oman harjoituksen oman hengityksen tahtiin. Tällä tyylillä Mysoressa on opettanut mm. kuuluisa joogaopettaja Krishnamatsarya, joka on useimpien lännessä suosittujen joogatyylien oppi-isä, ja samalla tyylillä opettaa myös Katjan opettaja Bharath Shetty.

Koska länsimaissa, toisin kuin Intiassa, oppilaita ei voi velvoittaa tulemaan joogatunnille joka ikinen päivä, Keidas Yoga Methodissa ikivanhaa tapaa tehdä harjoitus on muokattu. Ihan koko harjoitusta ei tehdä omaan tahtiin, sillä useimmat joogan harrastajat käyvät tunneilla vain kerran viikossa, liian paljon ehtisi unohtua harjoitusten välillä eikä harjoitus virtaisi mukavasti eteenpäin.

Keidas Yoga Method -tunnit kevätkaudella:

Aika:
Ma klo 17.15-18.45, Taso 3, Katja ohjaa
To klo 17-18.30, Taso 3, Katja/Irina ohjaa
To klo 19.50-21.05, Taso 1, Irina ohjaa
Su klo 17.15-18.45, Taso 2-3, Katja ohjaa (täynnä)

Varaa paikkasi

 

Tasoryhmät: Ykköstason tunnit sopivat sellaisille joogan aloittelijoille, joilla on hyvä kehon hallinta, tai niille joilla on jo jonkin verran kokemusta joogasta. Kolmostason harjoituksessa tarvitaan jo enemmän kokemusta ja halua kehittyä fyysisessä harjoituksessa. Kakkostason ryhmät ovat tältä väliltä :). Suosittelemme, että jos olet aloittamassa Keidas Yoga Method -ryhmässä, aloita 1-2 tason tunneista omasta joogakokemuksestasi riippuen. Kolmostason ryhmään voit tulla, kun olet jo jonkin aikaa käynyt Keidas Yoga Method -tunneilla tai jos olet harrastanut kohtuullisen pitkään jotain fyysisesti vaativaa joogalajia kuten astangaa.

Hinta: 280 € koko kevätkausi 7.1.-26.5. Jos osallistut kevätkaudella enemmän kuin yhteen Keitaan joogaryhmään, on toisen ryhmän hinta 190 €.

Katja Ojala on Keidas Yoga Methodin kehittäjä ja hän on ohjannut joogaa päätoimisesti vuodesta 2008 asti, jolloin hän jätti entisen uransa evoluutiobiologian tutkijana. Hän asui noin kolme vuotta Intiassa opiskellen sekä joogaa että tiibetinbuddhalaisuutta, ja on ohjannut joogaa Suomen lisäksi Intiassa, Ruandassa ja Espanjassa. Hän perusti Keidas Wellness -joogasalin Kirkkonummelle alkuvuonna 2015 ja on nykyään erikoistunut ohjaamaan kursseja niin joogasta kuin mindfulnessista. Häneen voit tutustua myös Yogaian nettitunneilla. 

Katja on valmistunut joogaopettajaksi (RYT500) Intian Mysoressa ja  mindfulnessohjaajaksi Center for Mindfulnessin 1,5-vuoden koulutuksesta. Hän on myös ratkaisukeskeinen coach ja opiskelee parhaillaan Rakentavan vuorovaikutuksen ohjaajaksi.

Keidas Yoga Method-tunneista sanottua:
”Katja, sä olet todella täydellinen. Se mikä ainakin minuun on vedonnut on se että olet niin ”maanläheinen”, maalaisjärkinen. Ja uskallat olla eri mieltä kuin muut. Eli ohjaat oman tuntemuksen ja tiedon ja kokemuksen mukaan. Ja vaikka olet oikeesti guru omalla alallasi niin et ole mikään ”joogalentäjä” vaan niin jalat maassa-tyyppi. Mä en, anteeksi vain, oikein niistä mantroista piittaa. Vaikka nekin varmaan joihinkin juttuihin kuuluu.”
”Ryhmä vastasi odotuksiani, ammattitaitoista ja mukavaa ohjausta kivassa ryhmässä. Niskat aina ihanan rentoutuneet tunnin jälkeen. Merkittävin saavutukseni parin vuoden joogatunneista on kadotetun tasapainon takaisin saaminen.”
”Ryhmä on monipuolinen, jokaisen yksilönä huomioiva, kiinnostava. Oma kehonkuva on muuttunut positiivisemmaksi, positiiviset psyykkiset vaikutukset.”
”Rentoutumis- ja hengitysharjoituksia tehdessäni nukahdan nopeammin ja rauhallisemmin. Fyysisesti olen notkeampi ja liikkuvampi kuin ikäiseni tuttavat. Tavoite on pysyä tässä kunnossa mahdollisimman pitkään. (Joskus 10 vuotta sitten sanoin, että vielä 70 ikäisenä pitää pystyä menemään mustikkametsään. Nyt tavoite on 80 v!)”

Lisäksi, jos joudut olemaan joskus pois oman ryhmäsi harjoituksesta, voit korvata poissaolosi 2 € lisämaksusta missä tahansa Keitaan ryhmässä syyskauden aikana.

Jos et ole varma, sopiiko Keidas Yoga Method sinulle, voit lähettää tekstarin Katjalle puh 050 3009621 ja hän soittaa sinulle takaisin jolloin voitte jutella. Voit myös lähettää sähköpostin [email protected]

Kurkkaa tästä videosta mitä eräällä Keidas Yoga Method -tunnilla tehtiin:

Varaa paikkasi